• Home : Bahagian Ketiga


    D FAQ?! 

    Yes Adi. That was a month ago. You were in a comma state. You were unconscious for a month long. Your mother was there every single day. But since the doctor told us earlier that you can be checked out today, I told Kak Ros to stay wait at home.  

    *kenapa dia berabis speaking berhabuk dengan aku ni?

    Adi...ingat apa2 tentang 5 bulan lepas? 

    *aku geleng. 

    Kemalangan dekat Langkawi? 

    Tak, aku tak ingat apa2. 

    The one which cost the lives of ur very father...brothers and sisters.

    Ke...kemalangan dekat Langkawi? 

    Yup, 5 bulan lalu. Death skips you and your mother. To be exact, fate...fate skips you and your mother. 

    Ayah...abang...kakak?

    It was a family trip. Car accident. You guys were toppled between a tour bus and two taxis. Your father was the first one who left you guys, and followed by your brothers...and sisters...respectively. Lucky you, you sat at the backseat...with your mother. Remember?

    Kak Ros sangat-sangat-sangat sayangkan kamu Adi. Awak satu-satunya yang terselamat selain diri dia. Dia kehilangan 6 orang tersayang, tapi Tuhan Maha Adil. God left you with each other. 

    *masing2 terdiam. 

    And God gives you amnesia. After the accident, you were confirmed to lived on with severe headache...and memory loss. Kak Ros patah hati lepas doktor sahkan penyakit tu. Lepas dari tu, Kak Ros terus hire peguam utk settlekan hal wasiat arwah Abang Mad. The 20 acres land excluding your old house...was divided accordingly to each and every member of the family. 

    Kak Ros renamed everything...every single penny onto your name Adi Ahmad.  

    *jantung aku berhenti pam darah. Kepala aku berat balik. 

    My family was named as one of the guardian to take care of you guys after their departure. Just because your father has done something tremendously priceless to my family. He helped us convert to Islam. Agama yang Syumul, Islam yang Menyeluruh. He taught us everything about Islam. He even helped us when all our relatives threw us away because we converted. My father sworn that he would do anything to replied back Abang Mad's kindness. He smiled and replied... 'take care of his family when his time is up.' My father decided to build a nice comfy house for both of you at the back of your old house. Itulah yang Adi nampak kitorang sibuk bertukang siang malam pagi petang. 

    Pondok buruk yang Kak Ros duduk sekarang ni, satu-satunya harta yang Kak Ros tak tukar nama kamu Adi, sebab dia takut, takut nanti...satu hari kamu dah dapat semua harta Bang Mad, bila kamu dah lupa diri, tak ingat asal usul kamu, sampai kamu sanggup gadaikan harta benda kamu...sampai kamu sanggup jual ibu kamu sendiri...dia takut kamu halau dia dari hidup kamu. Jadi dia beli sedikit insuran untuk diri dia. Pondok buruk belakang rumah lama kamu. Itulah insuran Kak Ros. 

    :'(

    Dia cakap, biarlah Adi nak buat apa dengan harta peninggalan Bang Mad, asalkan dia tak ada hak atas pondok buruk tu, sebab itu satu-satunya harta yang Kak Ros ada untuk dia berlindung dan berteduh. Lagipun...itu hasil tangan arwah Bang Mad sendiri. 

    Lori Ah Kao berhenti depan pondok buruk ibu. Aku bukak pintu lori macam orang gila. Lari macam lipas kudung. Ibu tengah cepit baju sekolah lengan panjang aku dekat ampaian. Bila ibu nampak aku, dia terus terlepas pautan ampaian, dengan baju sekolah aku terjatuh atas pasir. 

    ALLAHUAKBAR ! Adi dah balik... 

    Ibu peluk aku erat-kemas. Nafas aku dah sesak sebab sedu aku makin kuat. Aku tak dapat cakap, luah sepatah perkataan pun tak dapat. 

    ALLAHUAKBAR ! dari tadi ibu ucap benda yang sama. 

    macam ada voice over, suara Ah Kao berputar dalam kepala otak aku. 

    "Kak Ros tak nak bagitau semua ni kat kamu sekarang, takut kamu jadi berlagak, riak, takbur, sombong dengan orang lain. Kak Ros tak nak, kamu jadi orang malas, tak nak cari rezeki, tahu makan suap, hidup senang, tapi atas usaha orang lain. Kak Ros nak kamu berdikari, belajar hidup susah, baru kamu tahu nikmat hidup senang. Kak Ros nak kamu jadi orang yang berfikir menggunakan akal fikiran yang ALLAH dah bagi. Kak Ros tak nak kamu jadi lalai dengan harta dan nikmat duniawi. Kak Ros sayang kamu..."

    Ibu... itu sepatah yang aku boleh luahkan. 

    "sebab kamu seorang sahaja...HARTA Kak Ros yang masih hidup" itu ayat terakhir bebelan Ah Kao yang aku dengar sebelum dia cakap, kita dah sampai pondok buruk ibu kamu Adi.

    Aku tak nak harta lain selain ibu. Walaupun dengan amnesia ke, migrain tahap ke 90 ribu ke, aku tetap perlukan ibu. Mungkin esok aku akan terlupa yang hari ni aku menangis peluk ibu aku, mungkin aku akan terlupa yang aku pernah koma sebulan terbaring atas katil hospital, aku akan terlupa yang kontraktor cina si Ah Kao tu dah peluk Islam...tapi 

    Aku tak kan pernah lupa untuk peluk buku teks Tingkatan 5 aku time jalan pulang dari sekolah, untuk balik rumah, dan peluk ibu aku. 

    4 comments → Home : Bahagian Ketiga

    1. wow.....sungguh menyentuh perasaan...!!

    2. @Meor Fez: thanks fez

    3. Sedihhh .. terharuu .. tapi memang best laaa

    4. Uhuhuhu Best laa cita nie Anas ^^ Seriouslyyyy :D